”Jag uppmuntrar mina studenter att tänka själva”
Elin var bara nio år när hon bestämde sig för att hon skulle jobba med tandvård. Nu vill hon inspirera framtidens tandsköterskor till driv och egna initiativ.
När Elin tog examen som tandhygienist för åtta år sedan började hon jobba på den klinik där hon själv varit patient i hela sitt liv. Ett mål hon satte upp redan som barn eftersom besöken där var så positiva upplevelser.
– Jag hade en tandsköterska som var så lugn och harmonisk, och det gjorde intryck på mig, säger Elin. Dessutom tyckte jag att hon hade så fina ögon, man ser ju dem bra när man är så där nära.
Efter några år som tandhygienist var Elin sugen på en ny utmaning och när hon såg att det söktes utbildningsledare till tandsköterskeutbildningen kände hon sig manad.
– Jag har alltid haft ett intresse för vad som får människor att förändra sina attityder och beteenden. Så jag tänkte att det skulle passa mig att motivera studenter.
Rollen innebär en del administrativa delar som schemaläggning och lektionsplanering.
– Om vi har en kurs med olika delämnen, som kariologi, parodontologi, röntgen, så ska jag hitta lärare, se till att det teoretiska kan övas på i praktiska moment och komma fram till hur det ska examineras.
Tänka utanför boxen
Elin ansvarar också för kontakten med handledare när studenterna är ute och praktiserar och för att validera kunskaper hos personer med tandvårdsutbildning från andra länder som ska komplettera examen för att kunna arbeta i Sverige. Och så undervisar hon en hel del själv, och då vill hon vara nytänkande.
– Jag vill inte tänka fyrkantigt utan utanför boxen. Jag brukar till exempel jobba med fall, alltså att vi iscensätter olika situationer och löser problemen som i ett rollspel.
Utbildningen behöver vara varierad och inspirerande för att studenterna ska få ut mesta möjliga, och Elin fokuserar inte bara på de rent teoretiska kunskaperna. Hon vill att eleverna också ska få med sig driv och självförtroende.
– När man är ny är det lätt att man bara tar efter hur alla andra gör dit man kommer, att man gör som alla alltid gjort. Jag pratar med dem om att också tänka själva och lita på sin nya kunskap.
Hon poängterar att det inte bara är de färska som ska lära av de äldre, utan att också de tidigare anställda har kunskaper att hämta hos de nyutexaminerade. Elins främsta drivkraft är just att peppa studenterna och få dem att förstå hur duktiga de är.
– Många har höga krav på sig själva, och det är bra, men man måste också berömma sig själv.
Elin Gillén, 29 år
Vad: Utbildningsledare
Var: Tandsköterskeutbildningen i Uddevalla
Tid inom Folktandvården: 4 år
Fritid: Tävlar i triathlon så tränar mycket simning, cykling och löpning