Vanliga frågor och svar

Här svarar vi på de vanligaste frågorna kring frisktandvårdsavtalet. Om du inte hittar det du söker här är du välkommen att kontakta din klinik.
Om avtalet
För att se vad som ingår i avtalet finns det i sin helhet som dokument här på vår webbplats. Läs mer och se avtalet på nedanstående webbsida.
Avtalet gäller i tre år med start från dagen som det tecknas.
Nej, du kommer att få ett erbjudande om att teckna nytt avtal innan ditt avtal går ut.
I dag förlänger vi de flesta avtal på distans och dina besök hos oss planeras utifrån din risk för sjukdom.
Flyttar du inom Sverige har du möjlighet att ta med dig ditt frisktandvårdsavtal till en annan Folktandvårdsklinik, både inom Västra Götaland och i Sverige. Kontakta kliniken där du tecknade ditt avtal för att genomföra flytten.
Det står i ditt avtal som du fick när du tecknande Frisktandvård. Har du inte kvar avtalet så kontakta din Folktandvårdsklinik.
Om du inte vill förlänga ditt avtal eller om du vill säga upp avtalet under avtalsperioden kontaktar du kliniken du har ditt avtal med. Du är betalningsskyldig innevarande avtalsmånad.
Kontaktuppgifter till våra kliniker
Bank och betalning
Priset för Frisktandvård baseras på din tandhälsa. Det blir alltså en högre månadskostnad för dig som har större risk att få problem med tänderna.
Du kan betala per månad via autogiro, per år via faktura eller e-faktura. Det går även att betala hela beloppet för tre år med kort eller kontant. Glöm inte att fylla i ditt medgivande för autogiro via 1177 e-tjänster.
Nej, i vårt pris till dig är summan för ditt allmänna tandvårdsbidrag redan avdraget.
Tecknar du frisktandvårdsavtal och väljer att betala med autogiro kan det hända att det görs dubbla månadsdragningar när andra avtalsåret börjar. När ditt avtal startar ska dragningen för autogiro starta samma månad, men ibland gör den inte det. Det kan till exempel bero på att medgivandeblanketten för autogiro kommit in till Bankgirocentralen en eller ett par månader efter avtalsstart. Du har då haft Frisktandvård ett tag utan att betala för det. Det är betalningen för dessa månader som dras extra när andra avtalsåret påbörjas. Oavsett vilket kommer du i slutändan inte ha betalt för mycket.
Vid frågor kontakta Folktandvårdens ekonomienhet på telefonnummer 010-441 70 95 eller e-post frisktandvard.ftv@vgregion.se
Du behöver kontakta oss om du betalar med autogiro. Betalar du med faktura eller kontant behöver du inte höra av dig. Vänd dig i första hand till den klinik där du tecknade ditt avtal. Det går också bra att höra av sig till Folktandvårdens ekonomienhet på telefonnummer 010-441 70 95 eller e-post frisktandvard.ftv@vgregion.se
Det går även bra att lämna kontouppgifter via 1177 e-tjänster som ett meddelande till din klinik. Du hittar e-tjänsterna på klinikernas kontaktsidor.
Kontaktuppgifter till våra kliniker
Det går inte att byta från årsfaktura till autogiro, men vi erbjuder möjligheten att dela upp årsfakturan eftersom Frisktandvård betalas i förskott. Kontakta ekonomienheten via: frisktandvard.ftv@vgregion.se eller telefon 010-441 70 95
Egenvård
Frisktandvård är ett avtal mellan dig och oss på Folktandvården. Vi tar hand om dina tänder – du sköter ditt egenvårdsprogram. Det är ett individuellt anpassat program och innehåller information om hur bäst sköter din munhälsa. I samband med att du tecknar avtalet får du ditt egenvårdsprogram.
I samband med att du tecknade frisktandvårdsavtal fick du ett egenvårdsprogram. Det är viktigt att du följer detta. Programmet är din del av avtalet för att behålla din mun frisk eller att förbättra din munhälsa.
Ja, genom att sköta din munhälsa och följa ditt egenvårdsprogram enligt avtalet. Du kan alltså sänka din premienivå och därmed få ett lägre avtalspris när det är dags att förlänga avtalet.
Praktiska frågor
Hur ofta du blir kallad till undersökning beror på just dina behov. När du tecknade frisktandvårdsavtal gjorde vi en vårdplanering för dig och utifrån den planeringen kallar vi dig till undersökning. Det är viktigt att du kommer på dina undersökningstillfällen. Lämnar du återbud eller uteblir utan att boka en ny tid kan vi tyvärr inte ta ansvar för din tandhälsa inom frisktandvårdsavtalet.
Akuttandvård ingår i frisktandvårdsavtalet på alla Folktandvårdens kliniker. Ring alltid kliniken du har ditt avtal hos (gäller alla dagar i veckan) för information och hänvisning.
Om du har akut behov av tandvård och inte kan vänta på en tid hos din vanliga klinik, kan du söka vård vid valfri Folktandvårdsklinik i Sverige eller hos annan vårdgivare som Folktandvården anvisar. Vid akutbesök hos annan vårdgivare, kan den fakturera din Folktandvårdsklinik. Alternativt kan du som patient få betala avgiften och i efterhand, mot uppvisat kvitto, ersättas för dina utlägg.
Behandling utanför Sverige ingår inte i avtalet.
Kontakta närmaste Folktandvårdsklinik och boka en tid för dina akuta besvär. Berätta att du har frisktandvårdsavtal i Västra Götaland. Du betalar din behandling själv på den kliniken du tillfälligt besöker. Ta sedan med dig kvittot till den klinik inom Folktandvården Västra Götaland som du tecknat frisktandvårdsavtal med. Du får då din akuta tandvårdsbehandling ersatt.
Det går bra, men då du inte är inskriven i svensk försäkringskassa när du arbetar utomlands får du själv stå för det allmänna tandvårdsbidraget. Tänk på att det bara är tandvård som utförs i Sverige som ingår i avtalet.
Ja det kan du göra. Om du inte är inskriven i Försäkringskassan får du betala motsvarande summa som vi skulle ha fått i tandvårdsbidrag från Försäkringskassan.