Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Digitala vårdmöten

Ett digitalt vårdmöte är ett sätt för dig som patient att göra ett besök i tandvården med ett videosamtal eller chatt. Det fungerar som ett vanligt besök. Skillnaden är att du inte behöver ta dig till en klinik.

Vissa typer av vårdmöten genomför våra vanliga kliniker digitalt. Då får du en sms-kallelse från din behandlare/klinik med en länk i.

Det går även att själv boka tid på vår digitala klinik Folktandvården Online. Då kan du bland annat få hjälp med:

  • Akuta besvär som skadade eller utslagna tänder
  • Ilande tänder
  • Tandvärk
  • Besvär efter en behandling
  • Ont i käkarna
  • Blåsor i munnen
  • Ont i tandköttet
  • Tandvårdsrädsla
  • Visdomständer
  • Frågor om tandvård och munhälsa

För att ansluta till ett digitalt vårdmöte behöver du ha tillgång till:

  • Mobiltelefon, surfplatta eller dator med kamera och mikrofon
  • Internetuppkoppling
  • E-legitimation (mobilt BankID, Freja e-id, Telia e-legitimation)

Vill du använda appen ”Vård och hälsa – VGR” behöver du först ladda ner den från App Store eller Google Play. Ladda ner appen

Om du istället vill använda webbläsaren, gå till vardochhalsa.vgregion.se

Om du vill boka en tid på vår digitala klinik Folktandvården Online kan du antingen använda webbläsaren och gå till vardochhalsa.vgregion.se eller ladda ner och använda appen ”Vård och hälsa – VGR”.

  • Klicka på ”Logga in med 1177” och välj inloggningssätt.
  • Fyll i dina kontaktuppgifter och kontrollera dem innan du sparar.
  • Klicka sedan på ”Sök tandvård” under rubriken Folktandvården Online

Har du bokat en tid själv eller fått en kallelse till ett digitalt vårdmöte från din behandlare kan du följa länken du fick via sms för att komma direkt till vardochhalsa.vgregion.se och ansluta till vårdmötet.

Du kan även ladda ner appen ”Vård och hälsa – VGR” och ansluta inifrån den.

  • Klicka på ”Logga in med 1177” och välj inloggningssätt.
  • Fyll i dina kontaktuppgifter och kontrollera dem innan du sparar.
  • Klicka på "Se detaljer" och sedan "Anslut till ditt besök".

Sitt gärna på en lugn avskild plats där du inte blir störd. Hörlurar med mikrofon (headset) ger bra ljudkvalitet både för dig och den du pratar med och skyddar också din integritet då ingen annan än du hör det som vårdgivaren säger.

Läs mer och se instruktioner i Västra Götalandsregionens patientmanual

Ett digitalt vårdmöte är kostnadsfritt för:

  • Barn och unga vuxna (till och med december det år man fyller 23) som är skrivna i Västra Götaland. Besök i den digitala kliniken ingår i den fria barn- och ungdomstandvården.
  • Frisktandvårdskunder. Besök i den digitala kliniken ingår i frisktandvårdsavtalet.

Grundpriset för vuxna är 300 kronor.

Personer med rätt till särskilt tandvårdsstöd betalar 200 kronor, frikort gäller.

En faktura skickas till din folkbokföringsadress efter besöket.

Du kan kontakta Folktandvården Online som ombud för en annan person. Barn i åldern 0-17 år kan läggas in som ”relaterade” i appen. Söker du för annan anhörig eller äldre barn måste den personens Bank-id användas. 

Observera att personen du söker vård för ska vara med under videosamtalet.

Du kan ansluta till ett möte för en annan person som en behandlare har kallat till. Då använder du länken som du eller din anhörige har fått via sms.

  • Vardagar kl. 07.00-18.00

Gäller helgfria vardagar. Dag före röd dag stänger Folktandvården Online kl. 15.00.

Om du får förhinder måste du om- eller avboka senast 24 timmar innan ditt bokade besök. Då slipper du betala för uteblivet besök eller sent återbud.

Om du själv har bokat en tid till vår digitala klinik Folktandvården Online kan du om- eller avboka tiden direkt i appen.

Har du fått en kallelse till ett digitalt vårdmöte från din klink/behandlare kan du avboka tiden i appen eller på vardochhalsa.vgregion.se. Vill du däremot boka om tiden behöver du kontakta kliniken som har skickat dig kallelsen. Det kan du göra på telefon eller skicka meddelande via 1177 e-tjänster.

Du kan inte använda Vård och hälsa - VGR för att boka, om- eller avboka ett fysiskt besök på någon av våra vanliga kliniker. Då behöver du använda webbtidbokningen, kontakta kliniken på telefon eller skicka meddelande via 1177 e-tjänster.

Webbtidbokning, boka ändra eller avboka tid

Kontaktuppgifter till våra kliniker

Logga in i 1177 e-tjänster

Säkerhet

All kommunikation och lagring av uppgifter sker i krypterad form. Båda parters identitet verifieras med e-legitimation, patient med mobilt Bank-id och vårdgivare med elektroniskt id-kort.

Hantering av personuppgifter 

Skyddade personuppgifter

Du behöver ange ditt mobilnummer i appen eller i vardochhalsa.vgregion.se för att få bekräftelser och påminnelser via SMS inför ditt digitala möte. Tänk på att använda ett säkert telefonnummer om du har skyddade personuppgifter.

Vi rekommenderar att du läser personuppgiftspolicyn. Under ”Support” finns en flik som heter Personuppgifter.


Senast uppdaterad: 2023-06-22 08:54