Inför ditt besök

Här har vi samlat sådant som är bra att veta innan du besöker oss. vgregion.se/folktandvarden/infor
Omboka eller avboka din tid
Om du inte kan komma på din bokade tid är det viktigt att du ändrar eller avbokar tiden direkt, senast 24 timmar före besöket. Då slipper du betala för uteblivet besök eller sent återbud. Använd vår webbtidbokning, kontakta din klinik via telefon eller skicka ett meddelande till kliniken via 1177 e-tjänster.
Har du flera planerade tider i din behandling, eller tid på en specialistklinik kan du inte använda webbtidbokningen, kontakta istället kliniken via telefon.
Sjuk
Stanna hemma om du känner dig sjuk och boka om din tid.
Medföljare
Kom gärna ensam, eller ta med max två personer.
Priser
I Västra Götaland är tandvård gratis för barn och unga vuxna till och med det år man fyller 23. Vuxna som har avtal om Frisktandvård betalar ett fast pris varje månad istället för vid varje besök. För dig som är vuxen och inte har Frisktandvård, läs mer via länkarna nedan.
Om betalning och kostnadsförslag
Skaffa Frisktandvård
Frisktandvård innebär att du tecknar ett avtal om tandvård till fast pris per månad. Vi ger dig regelbundna tandvårdskontroller med mera.
Frisktandvård - istället för en tandvårdsförsäkring
Tandvårdsstöd
Alla vuxna i Sverige har rätt till allmänt tandvårdsstöd som består av två delar: Ett allmänt tandvårdsbidrag som i första hand är tänkt att användas för undersökningar och förebyggande vård, och ett skydd mot höga kostnader.
Undersökning av barns tänder
Runt ett års ålder är det dags för det första besöket på Folktandvården.
Fakta och munhälsoråd för barn 0-5 år
Undersökning av vuxnas tänder
Här kan du bland annat läsa om olika behandlingar och få tips på hur du bäst tar hand om din mun och dina tänder.
Tips och råd för vuxna och äldre
Ta med ID-handling
När du besöker oss är det viktigt att du kan visa vem du är så ingen annan kan använda ditt namn. I vården är detta särskilt viktigt för att det ska bli rätt i din journal. Se därför till att alltid ta med dig en giltig ID-handling – körkort, pass eller ID-kort – inför ditt besök. Observera att digital ID-handling ännu inte är godkänd för användning inom vården. Om ett barn utan ID-handling kommer till oss, behöver en medföljande vuxen ha möjlighet att identifiera sig för att kunna lämna information om barnet och dess personuppgifter.
Mediciner och allergier
Förbered dig på att berätta för oss om du tar några mediciner. Ibland får du fylla i ett frågeformulär om detta redan i väntrummet. Om du är allergisk mot något är det viktigt att du talar om det. Ledarhundar kan finnas i lokalerna.
Undvik parfymerade hygienartiklar
Det kan finnas personer bland våra patienter eller personal som är överkänsliga mot starka dofter. Vi ber dig därför att inte använda parfymerade hygienartiklar när du ska besöka oss.
Bettskena
Har du en bettskena ska du ta med den vid varje besök hos oss.
Gravid
Om du är gravid är det viktigt att berätta det för oss när du kommer för undersökning och behandling.
Tolk
Om du är osäker på språket eller har en hörselskada eller talskada har du rätt till tolk utan kostnad. Meddela din klinik om att du vill ha tolk så ordnar kliniken det.
Tandvårdsrädsla
Får du eller ditt barn starka obehagskänslor i samband med ett tandvårdsbesök? Vi hjälper dig.
Läs mer om tandvårdsrädsla hos barn och vuxna
Vissa prov sparas
När du lämnar prov i vården kan vissa prov komma att sparas i en biobank. Läs mer om biobanker och biobankslagen på 1177 och biobanksverige.se
Prover i vården sparas - 1177.se
Sjukresor
Du kan få ersättning när du reser till någon av våra kliniker. Läs mer om vad som gäller på 1177.
Sjukresor i Västra Götaland - 1177.se
Tillgänglighet
I Tillgänglighetsdatabasen (TD) finns information om den fysiska tillgängligheten på våra kliniker.
SMS-enkät
Efter ditt besök kan du få ett sms med en enkätundersökning från oss. Enkäten är anonym och handlar om hur du upplevde ditt senaste besök. Vi hoppas att du vill svara och ge oss möjligheten att utvecklas och bli bättre.