Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Skip to main content

Betalning och kostnadsförslag

Här kan du läsa mer om olika möjligheter att betala för ditt besök hos oss. Tala med din behandlare om lämpligt upplägg för dig.

Kostnadsförslag

Innan din behandling startar har du rätt att få ett kostnadsförslag av behandlaren.

Betalkort i första hand

Betalning ska i första hand göras med betalkort vid varje besök. Det går också bra att betala med mobil eller smartklocka, däremot kan vi inte ta emot swish. Om behandlingen kräver flera besök betalar du på kliniken vid varje vårdtillfälle. Av säkerhetsskäl försöker vi minimera hanteringen av kontanter på våra kliniker.

Fakturering

I undantagsfall sker fakturering av tandvårdsbesök. Du som är ansluten till Kivra och ej har e-faktura från VGR får fakturan automatiskt till Kivra. Läs mer här nedan.

Tandvårdslån

Ansökan sker på din klinik och du får besked direkt. Högsta lånebelopp är 50 000 kronor, kredit som inte utnyttjas kostar inget. Tandvårdslån hanteras av PayEx.

Kostnad för tandvårdslån: Uppläggningsavgift 349 kronor och en aviavgift på 29 kronor tillkommer. Räntan är 0 % upp till 24 månader.

Informationsbroschyr om tandvårdslån

För att kunna få kredit behöver du uppfylla ett antal grundvillkor. Du måste:

  • Vara 18 år eller äldre
  • Ha en deklarerad årsinkomst på minst 120 000 kronor
  • Ha anställning, pension eller egen rörelse
  • Sakna betalningsanmärkning

Avbetalning

Innan behandlingen påbörjas kan du göra en överenskommelse om en avbetalningsplan med din behandlare. Under behandlingen gör du då regelbundna delbetalningar på kliniken, återstående belopp läggs sedan upp på avbetalningsplan. Avbetalningsplanen hanteras av Visma.

Kostnaden för avbetalningsplan: Uppläggningsavgift 170 kr och en aviavgift på 60 kr tillkommer. Räntan är 8 %.

Jag har autogiro eller e-faktura. Påverkas jag av förändringen?
Du som har autogiro eller e-faktura fortsätter att få dina patientfakturor på samma sätt som tidigare, och påverkas inte av förändringen.

Är det säkert att få en faktura via Kivra?
Det är viktigt att vi har säkerställt säkerheten för våra patienter när vi börjar använda nya tjänster, så som Kivra. Vår bedömning är att Kivra är säker att använda, utifrån både IT-perspektiv och hantering av personuppgifter.

Vad händer om jag inte öppnar Kivra/missar en faktura i Kivra?
Det är viktigt att du har på notifieringar så att du vet när du får brev i Kivra.

Jag har Kivra, men vill ha patientfakturan på papper – hur gör jag?
I Kivra kan du ändra dina inställningar så att du kan få på papper istället. Läs mer på Kivra kivra.se för att se hur du ska göra.

Jag har e-faktura, men vill ha patientfakturan via Kivra – hur gör jag?
Du behöver du ändra att du inte vill ha e-faktura från vgr i din bank. Kontakta banken för hjälp. Efter detta skickas kommande patientfakturor till Kivra.

Jag har autogiro, men vill ha patientfakturan via Kivra – hur gör jag?
När du tecknar om ditt Frisktandvårdsavtal så kan du välja betalsätt faktura och om du är ansluten till KIVRA kommer fakturan dit. Tyvärr går det inte att ändra under löpande avtalsperiod.

Kan jag betala fakturan via Kivra?
För att betala med Kivra behöver du ha e-legitimation, till exempel Bank-ID. Du kan läsa mer om att ansluta dig till Kivra på kivra.se.

Varför Kivra – det finns ju många tjänster?
Kivra är det företag som VGR har avtal med idag. Framöver hoppas vi kunna kan koppla på fler digitala brevlådor.

Frisktandvård

Vill du ha regelbunden tandvård till fast pris? I Frisktandvård ingår nästan allt för en god munhälsa. Tryggt och bekvämt till en fast månadskostnad, och du slipper oroa dig för oväntade utgifter.


Senast uppdaterad: 2024-12-18 09:22