Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Inför ett digitalt vårdmöte

Ett digitalt vårdmöte är ett sätt för dig som patient att göra ett besök i tandvården med ett videosamtal eller chatt. Det fungerar som ett vanligt besök. Skillnaden är att du inte behöver ta dig till en klinik.

Logga in i Vård och hälsa VGR

Vissa typer av vårdmöten genomför våra vanliga kliniker digitalt. Då får du en sms-kallelse från din behandlare/klinik med en länk i.

För att ansluta till ett digitalt vårdmöte behöver du ha tillgång till:

  • Mobiltelefon, surfplatta eller dator med kamera och mikrofon
  • Internetuppkoppling
  • E-legitimation (mobilt BankID, Freja e-id, Telia e-legitimation)

Har du bokat en tid själv eller fått en kallelse till ett digitalt vårdmöte från din behandlare kan du följa länken du fick via sms för att komma direkt till Vård och hälsa VGR och ansluta till vårdmötet.

  • Klicka på ”Logga in med 1177” och välj inloggningssätt.
  • Fyll i dina kontaktuppgifter och kontrollera dem innan du sparar.
  • Klicka på "Se detaljer" och sedan "Anslut till ditt besök".

Sitt gärna på en lugn avskild plats där du inte blir störd. Hörlurar med mikrofon (headset) ger bra ljudkvalitet både för dig och den du pratar med och skyddar också din integritet då ingen annan än du hör det som vårdgivaren säger.

Läs mer och se instruktioner i Västra Götalandsregionens patientmanual

Ett digitalt vårdmöte är kostnadsfritt för:

  • Barn och unga vuxna (till och med december det år man fyller 23) som är skrivna i Västra Götaland. Besök i den digitala kliniken ingår i den fria barn- och ungdomstandvården.
  • Frisktandvårdskunder. Besök i den digitala kliniken ingår i frisktandvårdsavtalet.

Grundpriset för vuxna är 300 kronor.

Personer med rätt till särskilt tandvårdsstöd betalar 200 kronor, frikort gäller.

En faktura skickas till din folkbokföringsadress efter besöket.

Om du får förhinder måste du om- eller avboka senast 24 timmar innan ditt bokade besök. Då slipper du betala för uteblivet besök eller sent återbud.

Har du fått en kallelse till ett digitalt vårdmöte från din klink/behandlare kan du avboka tiden i Vård och hälsa VGR. Vill du däremot boka om tiden behöver du kontakta kliniken som har skickat dig kallelsen. Det kan du göra på telefon eller skicka meddelande via 1177 e-tjänster.

Logga in och hantera tid - Vård och hälsa VGR

Du kan inte använda Vård och hälsa VGR för att boka, om- eller avboka ett fysiskt besök på någon av våra vanliga kliniker. Då behöver du använda webbtidbokningen, kontakta kliniken på telefon eller skicka meddelande via 1177 e-tjänster.

Webbtidbokning, boka ändra eller avboka tid

Kontaktuppgifter till våra kliniker

Logga in i 1177 e-tjänster

Säkerhet
All kommunikation och lagring av uppgifter sker i krypterad form. Båda parters identitet verifieras med e-legitimation, patient med mobilt Bank-id och vårdgivare med elektroniskt id-kort.

Hantering av personuppgifter 

Skyddade personuppgifter
Du behöver ange ditt mobilnummer Vård och hälsa VGR för att få bekräftelser och påminnelser via SMS inför ditt digitala möte. Tänk på att använda ett säkert telefonnummer om du har skyddade personuppgifter.

Logga in i Vård och hälsa VGR

Vi rekommenderar att du läser personuppgiftspolicyn. Under ”Support” finns en flik som heter Personuppgifter.

Frisktandvård

Vill du ha regelbunden tandvård till fast pris? I Frisktandvård ingår nästan allt för en god munhälsa. Tryggt och bekvämt till en fast månadskostnad, och du slipper oroa dig för oväntade utgifter.


Senast uppdaterad: 2024-05-24 09:24