Rörelseträning för käken

Rörelseträning är till för att hjälpa käkmuskulaturen att slappna av och för att få bättre styrka och koordination i käken. Övningarna här är främst till för dig som ordinerats det av din tandläkare.

Effekt av behandlingen

För att rörelseträningen ska ge en bra effekt krävs att den utförs systematiskt, helst minst tre gånger per dag. Man utökar träningstiden gradvis med målet att varje träningspass ska vara 2–3 minuter. Ofta tar det litet tid innan rörelseträningen ger effekt, ibland kan det ta några månader innan man märker något resultat.

Inledningsvis kan träningen vålla kortvarig värk och/eller obehag. Undvik dock eventuella rörelser i programmet som gör direkt ont eller ger kvarstående smärta/vilovärk.

Avspänningsträning

Denna träning kan utföras flera gånger under dagen.

  • Sitt eller ligg bekvämt med bra stöd för nacken. Slappna av och sänk axlarna.
  • Låt underkäken vila, det vill säga "tappa hakan", genom att tona på m-ljudet. Känn efter att tänderna inte har kontakt.
  • "Jogga" med underkäken, det vill säga gör små avslappnande rörelser upp och ned och åt båda sidorna utan tandkontakt.

Övningar för träningspass

Bläddra genom bildspelet här nedan för att se alla övningar för ett träningspass. Var uppmärksam mellan träningspassen att du inte du biter samman tänderna. Skulle du komma på dig med detta så ska du "tappa hakan" genom att tona på m-ljudet. Tänk på att tänderna normalt bara ska ha kontakt när du äter.

  • Bild 1 av 8
  • Bild 2 av 8
  • Bild 3 av 8
  • Bild 4 av 8
  • Bild 5 av 8
  • Bild 6 av 8
  • Bild 7 av 8
  • Bild 8 av 8

Senast uppdaterad: 2017-01-12 09:26