Om socker

Socker påverkar vår mun- och allmänhälsa. Det finns många fördelar med att minska mängden socker i maten.

Vad är socker?

Socker är ett samlingsnamn för olika sockerarter. Vi skiljer på socker som finns naturligt i maten och socker som tillsätts i olika livsmedel. Frukt, bär, grönsaker och mjölk är några exempel på mat som innehåller socker naturligt. Bröd, flingor och yoghurt är exempel på livsmedel som kan innehålla tillsatt socker.

Socker innehåller inga vitaminer, mineraler eller kostfibrer utan ger enbart energi. Det enda sockret som kroppen behöver är glukos som finns i stärkelse, till exempel i potatis och bröd.

Fördelar med att äta mindre socker

Socker påverkar både tänder och kropp negativt. Fördelarna med att äta mindre socker är bland annat:

  • Du behåller friska tänder.
    Socker ökar risken för att bakterier i munnen bildar syra som kan orsaka hål.
  • Du kan lättare hålla din vikt.
    Socker innehåller mycket energi som kroppen ibland inte kan göra av med. Det leder på lång sikt till viktökning.
  • Du minskar din risk för sjukdomar.
    För mycket socker ökar risken för sjukdomar som fetma och diabetes typ 2.

Hur mycket socker kan man äta?

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna, NNR 2012, bör högst 10 procent av kalorierna vi äter och dricker per dag komma från socker. Det innebär att den som är:

  • 2 - 5 år inte bör äta mer än 27-33 g socker per dag, motsvarar 7-9  sockerbitar/dag
  • 6 - 15 år inte bör äta mer än 33-53 g socker per dag, motsvarar 10-17 sockerbitar/dag                                                    
  • 16 år och äldre inte bör äta mer än 54-60 g socker per dag, motsvarar18-20 sockerbitar/dag

Tips för att minska på sockret

Generellt är det bra att undvika tillsatt socker i livsmedel och spara det söta, som kakor och godis, till en dag i veckan. Speciellt i frukost och mellanmål kan det gömma sig några sockerfällor. Följ därför våra tre råd för att minska mängden tillsatt socker:

  • Byt ut sylt mot frukt och bär
  • Välj müsli och mejeriprodukter utan tillsatt socker
  • Ersätt kakor, bullar och godis med fruktsallad och nötter

Sockerinnehåll i livsmedel

I bildspelet här nedan kan du lära dig mer om sockerinnehåll i några av våra vanligaste matvaror. Om du vill ha mer information kan du fråga din klinik.  

  • Bild 1 av 16
  • Bild 2 av 16
  • Bild 3 av 16
  • Bild 4 av 16
  • Bild 5 av 16
  • Bild 6 av 16
  • Bild 7 av 16
  • Bild 8 av 16
  • Bild 9 av 16
  • Bild 10 av 16
  • Bild 11 av 16
  • Bild 12 av 16
  • Bild 13 av 16
  • Bild 14 av 16
  • Bild 15 av 16
  • Bild 16 av 16

Publicerad: 2017-03-31 16:04