Verksamhet och organisation

Folktandvården Västra Götaland finns till för alla, från den yngsta till den äldsta och från den som är frisk till den som är svårt sjuk. Allt vi gör handlar om att bidra till god hälsa och livskvalitet för patienter och invånare.

Du hittar minst en Folktandvårdsklinik i någon av länets 49 kommuner. Totalt har vi 151 kliniker fördelade på 102 allmäntandvårdskliniker, 47 specialisttandvårdskliniker och 2 utbildningskliniker. 

Vi utför all typ av tandvård. Bland annat jobbar vi med:

  • Allmän- och specialisttandvård, på klinik och i digitala vårdmöten
  • Forskning, utveckling, utbildning och innovation
  • Utbildning av studenter på klinik i VFU, LIA och vår sommarskola
  • Kompetenscenter för äldretandvård (CÄT - centrum för äldretandvård)
  • Kompetenscenter för sällsynta hälsotillstånd (Mun-H-Center)
  • Munhälsolektioner i grundskolan
  • Uppsökande tandvård
  • Handledning av nyexaminerad tandvårdspersonal
  • Utbildning av specialisttandläkare 
  • Utbildning av tandsköterskor

Vi finns till för alla i hela Västra Götaland

Vi erbjuder alla invånare i Västra Götaland vård på lika villkor utifrån tillgängliga resurser, oavsett var i länet du söker vård och oberoende av vilken typ av vård du behöver.

95 procent av alla barn och unga i Västra Götaland går hos oss och vi finns också på plats i grundskolor för att ge munhälsolektioner. De flesta skolbarn i Västra Götaland har också fluorlackats i vårt förebyggande arbete för en bra munhälsa.

40% av alla vuxna i Västra Götaland har valt att gå till oss och en tredjedel av våra vuxna patienter har valt att teckna frisktandvårdsavtal. Under 2024 tog vi sammanlagt emot 680 700 patienter, barn och vuxna.


Vår vision

Folktandvårdens vision är ”Frisk i munnen hela livet” och tar utgångspunkt i Västra Götalandsregionens vision ”Det goda livet", med särskilt fokus på god hälsa. Frisk i munnen innebär att vi ska arbeta för att våra patienter ska uppnå och behålla god munhälsa.

Hela livet innebär att vi ska finnas till för alla, från den yngsta till den äldste, från den som är frisk till den som är svårt sjuk samt med god tillgänglighet i hela Västra Götaland. Visionen har kompletterats med ambitionen att Folktandvården ska bidra till ökad allmän hälsa för invånarna.


Våra uppdrag

Folktandvårdens uppdrag kommer från regionfullmäktige, regionstyrelsen och överenskommelser med hälso- och sjukvårdsnämnderna.

Folktandvårdens uppdrag är att bedriva:

  1. Tandvård. Vårt vårduppdrag innebär att vi genomför och utvecklar all typ av tandvård - åt alla från den yngsta till den äldste, från den som är frisk till den som är svårt sjuk - i hela Västra Götaland.
  2. Folkhälsoarbete. Vårt folkhälsouppdrag innebär att vi genomför och utvecklar förebyggande och hälsofrämjande arbete, riktat till befolkningen - i hela Västra Götaland.
  3. Utbildning, forskning och utveckling. Vårt uppdrag inom forskning, utveckling och utbildning innebär att vi aktivt tar del av ny kunskap, utbildar framtidens tandvårdspersonal och medverkar i patientnära forskning

Våra värderingar

Folktandvården har under de senaste åren haft stort fokus på att tydliggöra och utveckla kulturen och värderingarna i organisationen. Målsättningen är att i ännu högre grad involvera patienter och invånare, leda vår verksamhet på ett hållbart sätt, engagera våra medarbetare, utveckla och enas om de bästa arbetssätten samt öppna upp för nya idéer.

Folktandvårdens värderingar är:

  • Engagemang - vi finns till för alla och gör skillnad
  • Samarbete - vår storlek, bredd och kompetens ger oss unika möjligheter
  • Glädje - vi skapar arbetsglädje och trivsel tillsammans

Våra framgångsfaktorer

Vi når våra långsiktiga mål genom fem framgångsfaktorer, vilka kännetecknar ledande organisationer och framgångsrika verksamheter enligt Institutet för kvalitetsutveckling (SIQ).

De fem faktorerna vägleder beslut och handling för motivation och riktning. Detta gäller allas insatser; från medarbetare till tandvårdsledning och styrelse där alla bidrar utifrån sin roll.

  1. Skapar värde med dem vi är till för.
    En organisations långsiktiga framgång beror på dess förmåga att skapa värde tillsammans med de som den finns till för. Kundernas och intressenters uttalade och underförstådda behov, krav, önskemål och förväntningar är vägledande för organisationens beslut och handlande.
  2. Leder för hållbarhet.
    Med engagerade ledare som utgår från kund- och intressentbehov förstärks en kultur som skapar förutsättning för hållbar utveckling. Ledare ser verksamheten, dess produkter, tjänster och processer som delar i en större helhet och verkar aktivt för att förbättra samhälle, miljö och ekonomi. Ledare tar till vara och utvecklar medarbetarnas och organisationens samlade kompetens och mångfald.
  3. Involverar motiverade medarbetare.
    En förutsättning för en framgångsrik organisation är motiverade medarbetare som känner sig uppskattade och respekterade. Ledare och medarbetare är engagerade i att utveckla en god arbetsmiljö. Alla ser sin roll i helheten och har ett tydligt mandat att bidra till verksamhetens utveckling.
  4. Utvecklar värdeskapande processer och nätverk.
    Organisationens verksamhet ses som processer som skapar värde med kunder och intressenter. Processorientering stimulerar förebyggande arbete, att grundorsaker till problem identifieras och att faktabaserade beslut tas. Processerna är utformade för att skapa förutsägbara resultat. Samtidigt finns förmågan att snabbt ställa om med hänsyn till förändrade behov från kunder och intressenter.
  5. Förbättrar verksamheten och skapar innovationer.
    Framgångsrik hållbar verksamhet över tid kräver såväl ständiga förbättringar som innovation av produkter, tjänster och processer. Förutsättningen för detta är en kultur som stimulerar till kontinuerligt lärande, kreativitet och nya idéer. Genom jämförelser med ledande organisationer får ledare och medarbetare kunskap om vad som kan uppnås och vägen dit. Ett systematiskt och uthålligt förbättringsarbete leder till nöjdare kunder, nöjdare medarbetare, bättre samhälle och miljö samt ökad effektivitet.