Vanliga frågor och svar om Frisktandvård

Tre kvinnor och en man har med sig blommor och mat till ett knytkalas.

Vad vill du veta om Frisktandvård? Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren kring Frisktandvård, hur det fungerar, vad som ingår i avtalet och mycket mer. Om du inte hittar det du söker är du alltid välkommen att kontakta din klinik så hjälper de dig gärna.

Om avtalet

Vad ingår i Frisktandvård?

För att se vad som ingår i frisktandvårdsavtalet finns det i sin helhet som dokument här på vår webbplats. Läs mer och se avtalet på nedanstående webbsida.

Det mesta ingår


Hur länge gäller frisktandvårdsavtalet?

Frisktandvårdsavtalet gäller i tre år med start från dagen som det tecknas. 


Måste jag själv förlänga avtalet?

Nej, du kommer att få ett erbjudande om att teckna nytt Frisktandvårdavtal innan ditt avtal går ut. 


Kan jag förlänga mitt avtal på distans?

I dag förlänger vi de flesta frisktandvårdsavtalen på distans och dina besök hos oss planeras utifrån din risk för sjukdom. 


Hur gör jag för att flytta mitt frisktandvårdsavtal till en annan klinik?

Flyttar du inom Sverige har du möjlighet att ta med dig ditt frisktandvårdsavtal till en annan Folktandvårdsklinik, både inom Västra Götaland och i Sverige. Kontakta kliniken där du tecknade ditt avtal för att genomföra flytten.


Hur kan jag se när avtalsperioden är slut?

Avtalsperioden står i ditt avtal som du fick när du tecknande Frisktandvård. Har du inte kvar avtalet så kontakta din Folktandvårdsklinik. 

Våra kliniker


Hur säger jag upp mitt frisktandvårdsavtal?

Om du inte vill förlänga ditt frisktandvårdsavtal eller om du vill säga upp avtalet under avtalsperioden kontaktar du kliniken du har ditt avtal med. Du är betalningsskyldig innevarande avtalsmånad. 

Kontaktuppgifter till våra kliniker


Bank och betalning

Vad kostar Frisktandvård?

Priset för Frisktandvård baseras på din munhälsa. Det blir alltså en lägre månadskostnad för dig som har mindre risk att få problem med tänderna.

Läs mer om vad det kostar


Hur betalar jag för Frisktandvård?

Du kan betala per månad via autogiro, per år via faktura eller e-faktura. 

När du tecknar nytt avtal eller tecknar om ditt frisktandvårdsavtal kan du välja betalsätt faktura. Om du är ansluten till Kivra kommer fakturan dit om du inte redan har valt e-faktura.

Det går inte att ändra betalsätt under löpande avtalsperiod.

Det går även att betala hela beloppet för tre år med kort eller kontant. Glöm inte att fylla i ditt medgivande för autogiro via 1177 e-tjänster.

Läs mer på sida betalning och kostnadsförslag


Måste jag göra något för att använda mitt allmänna tandvårdsbidrag?

Nej, i vårt pris för Frisktandvård till dig är summan för ditt allmänna tandvårdsbidrag redan avdraget. 

Läs mer om tandvårdsstöd


Varför har jag fått dubbla autogirodragningar?

Det beror på när ditt avtal startar. Varje avtalsår görs 12 autogirodragningar. Sammanlagt blir det 36 stycken dragningar på tre år. Om den första dragningen görs i samma månad som avtalet startar, kommer den dragningen att dras ikapp när år två av avtalet startar. Det blir då en dubbel dragning på autogirot. 

Till exempel: Avtalet startar 13 januari 2024. Kontot för autogiro blir godkänt av Bankgirocentralen 27 januari 2024. Då hinns det inte med att göra en dragning den 28 januari 2024. Den dragningen kommer då i stället att göras 28 januari 2025, när år två på avtalet startar.

Vid frågor kontakta Folktandvårdens ekonomienhet på telefonnummer 010-441 70 95 eller frisktandvard.ftv@vgregion.se


Vad händer om jag byter bank eller kontouppgifter?

Du behöver kontakta oss om du betalar med autogiro. Betalar du med faktura eller kontant behöver du inte höra av dig. Vänd dig i första hand till den klinik där du tecknade ditt avtal. Det går också bra att höra av sig till Folktandvårdens ekonomienhet på telefonnummer 010-441 70 95 eller e-post frisktandvard.ftv@vgregion.se

Det går även bra att lämna kontouppgifter via 1177 e-tjänster som ett meddelande till din klinik. Du hittar e-tjänsterna på klinikernas kontaktsidor.

Kontaktuppgifter till våra kliniker


Jag har valt årsfaktura, men vill byta till att betala månadsvis. Går det?

Det går inte att byta från årsfaktura till autogiro, men vi erbjuder möjligheten att dela upp årsfakturan eftersom Frisktandvård betalas i förskott. Kontakta ekonomienheten via: frisktandvard.ftv@vgregion.se eller telefon 010-441 70 95


Egenvård

Vad förbinder jag mig till med Frisktandvård?

Frisktandvård är ett avtal mellan dig och oss på Folktandvården. Vi tar hand om dina tänder – du sköter ditt egenvårdsprogram. Det är ett individuellt anpassat program och innehåller information om hur bäst sköter din munhälsa. I samband med att du tecknar avtalet får du ditt egenvårdsprogram.


Hur ska jag ta hand om min munhälsa?

I samband med att du tecknade frisktandvårdsavtal fick du ett egenvårdsprogram. Det är viktigt att du följer detta. Programmet är din del av avtalet för att behålla din mun frisk eller att förbättra din munhälsa.


Kan jag sänka mitt pris för Frisktandvård?

Ja, du kan sänka priset för din Frisktandvård genom att sköta din munhälsa och följa ditt egenvårdsprogram enligt avtalet. Du kan alltså sänka din premienivå och därmed få ett lägre avtalspris när det är dags att förlänga avtalet. 


Praktiska frågor

Hur ofta blir jag kallad till en undersökning?

Hur ofta du blir kallad till undersökning beror på just dina behov. När du tecknade frisktandvårdsavtal gjorde vi en vårdplanering för dig och utifrån den planeringen kallar vi dig till undersökning. Det är viktigt att du kommer på dina undersökningstillfällen. Lämnar du återbud eller uteblir utan att boka en ny tid kan vi tyvärr inte ta ansvar för din tandhälsa inom frisktandvårdsavtalet.


Ingår akuttandvård i Frisktandvård?

Akuttandvård ingår i frisktandvårdsavtalet på alla Folktandvårdens kliniker. Ring alltid kliniken du har ditt avtal hos (gäller alla dagar i veckan) för information och hänvisning.

Om du har akut behov av tandvård och inte kan vänta på en tid hos din vanliga klinik, kan du söka vård vid valfri Folktandvårdsklinik i Sverige eller hos annan vårdgivare som Folktandvården anvisar. Vid akutbesök hos annan vårdgivare, kan den fakturera din Folktandvårdsklinik. Alternativt kan du som patient få betala avgiften och i efterhand, mot uppvisat kvitto, ersättas för dina utlägg.

Behandling utanför Sverige ingår inte i avtalet.

Våra kliniker

Läs mer om akuttandvård


Vad gör jag om jag får akuta besvär och vistas på annan ort i Sverige?

Kontakta närmaste Folktandvårdsklinik och boka en tid för dina akuta besvär. Berätta att du har frisktandvårdsavtal i Västra Götaland. Du betalar din behandling själv på den kliniken du tillfälligt besöker. Ta sedan med dig kvittot till den klinik inom Folktandvården Västra Götaland som du tecknat frisktandvårdsavtal med. Du får då din akuta tandvårdsbehandling ersatt.


Jag arbetar utomlands. Kan jag ha Frisktandvård?

Det går bra, men då du inte är inskriven i svensk försäkringskassa när du arbetar utomlands får du själv stå för det allmänna tandvårdsbidraget. Tänk på att det bara är tandvård som utförs i Sverige som ingår i avtalet.

Läs mer om tandvårdsstöd


Kan jag teckna frisktandvårsavtal om jag bor i Sverige, men inte är svensk medborgare?

Ja du kan teckna frisktandvårsavtal om du bor i Sverige, men inte är svensk medborgare. Om du inte är inskriven i Försäkringskassan får du betala motsvarande summa som vi skulle ha fått i tandvårdsbidrag från Försäkringskassan. 

Läs mer om tandvårdsstöd