Fejkar du för tandläkaren? Ta nya tag med oss!

Döljer du hur många energidrickor du dricker? Eller låtsas du att tänderna fått den där skötseln som de behövde? - Det är ganska vanligt att det fejkas. Men hallå, alla kan dippa med munhälsan som med annat som är viktigt i livet. Var öppen när vi ses så tar vi nya tag tillsammans, säger Cajsa Fabricius, övertandläkare.

Tre vanliga fejk

  • Låtsas att den dagliga tandvården flyter på hemma.
  • Berättar inte hur mycket sura eller söta drycker man dricker.
  • Berättar inte hur mycket tobak man använder.

Berättar inte allt

Cajsa Fabricius är övertandläkare på specialkliniken för cariologi inom Folktandvården Västra Götaland. Bland annat möter hon patienter med svårare karies- och frätskador. Hon berättar att det är ganska vanligt att patienter vill framstå som duktigare än de lyckats med. 

–Det finns ibland en respekt för vad behandlaren ska tycka på besöket. En patient kan säga att de dricker en energidricka i veckan när de i själva verket dricker flera varje dag. Eller att de säger att det går bra att sköta tänderna varje dag med tandborstning och andra hjälpmedel, när det i själva verket inte fungerar så bra.

Går inte att trolla bort inför besöket

Sånt här kan man inte gnugga bort med lite extra tandborstning samma dag det är besök hos tandvården. Det mesta syns ändå.

–Det viktiga är att ingen patient ska lura sig själv. Vi ses för deras skull och vill ge vård och råd som peppar och guidar – inte för att sätta betyg. Vårt samarbete är grunden för att hålla sig frisk. Till exempel kan vi tillsammans sätta upp mål som känns lagom tills vi ses nästa gång.

Cajsa berättar att det förekommer att föräldrar uppmuntrar sina barn att inte berätta hela sanningen om sina vanor på klinikbesök. 

–Det leder såklart inte till något bra då det är enklast att sätta bra vanor redan som barn. Vi vill ju inget hellre än att uppmuntra och guida till just bra vanor.

Samarbeta istället

Cajsa förklarar att det är lätt hänt att åren bara går. Patienter kan komma tillbaka många år senare, med besvär eller sjukdomar som även hinner bli kostsamma att åtgärda eller som bidrar till annan ohälsa. Det gäller inte minst unga som kan ha ont om pengar eller tappar en regelbunden kontakt med tandvården. Och är man inte öppen med vanor eller ovanor när man träffar sin behandlare så gör det inte saken bättre.

Det finns även smarta sätt att lösa detta med kostnader och annat i livet som ska hinnas med. Till exempel finns Frisktandvård som ger de flesta unga en låg och fast månadskostnad och där det mesta ingår. 

–Dessutom kallar vi när det är dags och patienten kan dra nytta av en personlig munhälsoplan. Vi kommer långt tillsammans med regelbundna besök i tandvården och att patienten är vidöppen om den egna skötseln och sina konsumtionsvanor. Ärlighet och öppenhet när vi ses gör patienten till en stor vinnare!