Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Du som är helt symtomfri är välkommen till oss som vanligt. Om du däremot känner dig sjuk med snuva, hosta eller feber ber vi dig boka om din tid. Det gäller även om du bara känner dig lite sjuk. Vi ser helst att du besöker oss ensam, men behöver du assistans ska den personen också vara fri från symtom. Har du frågor är du välkommen att kontakta din klinik. Läs mer om hur coronaviruspandemin påverkar Folktandvården

Stina - en av Folktandvårdens receptionister

Stina Hartwell har jobbat som receptionist i 14 år på flera olika företag inom vården. Sedan ett år tillbaka jobbar hon på Folktandvården Kvillebäcken.

Vad har du för bakgrund?

– Jag är utbildad undersköterska men började jobba som receptionist på psykiatrin på Karolinska institutet i Stockholm direkt efter utbildningen. Där lärde jag mig att bemöta många olika typer av människor. Sen har jag jobbat som receptionist på en privat hjärtklinik, på Folktandvården Tuve och nu på Folktandvården Kvillebäcken. Jag sökte jobbet här för att det kändes kul med en nyöppnad klinik.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Att möta människor och ge dem ett professionellt bemötande. Speciellt roligt är det när jag kan ge det lilla extra, något patienten kanske inte förväntar sig. Det är viktigt att patienten känner sig sedd. Sen gillar jag utmaningen när det kommer någon som inte talar flytande svenska, då är det viktigt att tala tydligt och långsamt - eller använda sig av engelska.

Hur funkar det att jobba som receptionist på en klinik utan att ha tandvårdsbakgrund?

– Jag ser det inte som ett hinder. Min profession är att ge ett gott bemötande vilket jag tycker är det viktigaste i en reception. Jag har under tiden lärt mig massa om tandvård men jag är samtidigt noga med att inte ge råd till patienter i frågor som jag känner mig osäker kring. Då hänvisar jag till, eller rådfrågar, en kollega i närheten.

Du har jobbat länge som receptionist. Vad är det som driver dig?

– Det finns alltid något nytt att lära sig. Jag kommer nog aldrig att tröttna på att vara receptionist. Exempelvis har jag gått en del kurser där jag har lärt mig hur viktigt kroppsspråket är eller tonläget när man pratar i telefon. Jag skulle vilja gå fler utbildningar, för man kan alltid bli bättre!


Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:19