Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Så arbetar Folktandvården för att stärka din trygghet

Publicerad: Uppdaterad:

Vi på Folktandvården är måna om att du ska känna dig trygg hos oss. Vi följer utvecklingen och anpassar verksamheten efter råden från Folkhälsomyndigheten och Smittskydd Västra Götaland.

Här beskriver vi hur vi arbetar för att stärka ditt skydd och vad du som patient kan göra. 

  • Vi har en hög hygienstandard. Vi använder plastförkläde, munskydd, visir och handskar som byts mellan varje patient. 
  • Våra medarbetare stannar hemma om de är sjuka.
  • Om möjligt, håll avstånd i väntrummet. 
  • För att minska smittspridningen uppmanar vi dig med förkylningssymtom att inte besöka våra kliniker. Stanna hemma om du känner dig sjuk och boka om din tid eller ring din klinik. 
  • Kom Kom gärna ensam, eller ta med max två personer. Medföljare till barn eller till patienter i behov av assistans ska också vara friska. 
  • Checka gärna in via våra incheckningsdatorer eller självbetjäningskiosker för att undvika köbildning vid receptionen.
  • Betala gärna med kort för att undvika köbildning vid receptionen.

Behöver du akut tandvård? 

Du kan alltid kontakta oss om du är i behov av akut tandvård. Kontakta din klinik. Berätta om du har förkylningssymptom, så att vi kan ta hand om dig på rätt sätt. Uppstår ditt behov efter våra öppettider, kontakta 1177.  

Frågor och svar

Avboka ditt besök via vår webbtidbokning, genom att ringa din klinik eller skicka meddelande via 1177.

Från och med den 1 juli 2022 tar vi återigen ut en avgift om du uteblir. Det innebär att om du får förhinder och inte kommer på din bokade tid eller om du har lämnat återbud för sent, får du betala för det planerade besöket. Hur mycket du får betala beror på hur lång tid som var bokad. Läs mer via länken nedan.

Boka, ändra eller avboka tid

Du är välkommen till Folktandvården online, vår digitala klinik. 

Vid en sådan situation kommer kliniken erbjuda dig att omteckna ditt avtal baserat på senaste riskbedömningen.

Regeringen har beslutat om en ny ersättningsperiod för högkostnadsskyddet inom tandvård för de patienter som inte kunnat gå till tandläkaren på grund av covid-19. 

Beslutet innebär att alla som uppfyller följande villkor får en ny ersättningsperiod från den 1 september 2020: 

  • Du hade en pågående ersättningsperiod den 1 april 2020 
  • Du har uppnått över 3 000 kronor i högkostnadsskyddet för tandvård. 
  • Du har inte varit hos tandläkare eller tandhygienist under perioden 1 april till och med den 31 augusti 2020 

Ersättningsperioden börjar då om från den 1 september 2020. Du får räkna in ditt upparbetade högkostnadsbelopp och de dagar du hade kvar den 1 april, dock minst 90 dagar. 

Du behöver inte ansöka om en ny ersättningsperiod, utan det sker automatiskt om du uppfyller villkoren ovan. Din tandläkare eller tandhygienist kommer att kunna se din aktuella ersättningsperiod och ditt aktuella högkostnadsbelopp i sitt journalsystem. 

Läs mer på Försäkringskassans webbplats: Förändrade regler om ny ersättningsperiod för högkostnadsskyddet inom tandvård 

Du behöver ett besöksbevis från din tandvårdsklinik för bokning av sjukresa.

Läs mer om sjukresor på 1177.se 

Läs mer

Råd för att minska smittspridning

  • Stanna hemma när du är sjuk
  • Var uppmärksam på symtom på covid-19
  • Tvätta händerna ofta
  • Hosta och nys i armvecket
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats: Skydda dig och andra från smittspridning

Allmänna frågor och mer information

Om du har allmänna frågor om covid-19, ring 113 13, läs Folkhälsomyndighetens frågor och svar eller Aktuellt läge om covid-19 i Västra Götaland

Misstänker du att du är smittad av coronaviruset läs mer på 1177.se 

Publicerad:
Uppdaterad: