Gemensam satsning på Swedental

I år satsar Folktandvårdsorganisationerna i Sverige på en gemensam monter på Swedental. Montern symboliserar Folktandvårdens styrkor– kunskap, gemenskap och hälsa.

I kunskapsstationen finns en stor hjärna, här kommer du att kunna lyssna på poddar och föredrag. Vid nästa station, gemenskap, bjuder medarbetare från Folktandvårdens olika organisationer in till dialog kring att jobba hos oss. Hälsa och framtid är också viktiga teman i montern, i dessa zoner kan du tävla på temat framtidens tandvård och dela med dig av dina framtidsvisioner kring hälsa.
– Med montern vill vi visa upp ett enat Folktandvården och en modern hälsoinnovatör, säger Ann Bergermo, kommunikatör Folktandvården Västra Götaland och projektledare för Folktandvården Sveriges gemensamma monter på Swedental 2018.
– Folktandvården leder branschen. Vi har nöjda kunder, nöjda medarbetare och det finns knappast någon i Sverige som inte känner till vårt varumärke. Det ska vi vara väldigt stolta över. Genom att vi nu arbetar tillsammans nationellt blir vi ännu starkare och med den här satsningen visar vi att Folktandvården är det självklara valet av arbetsgivare, fortsätter Ann.

Hoppas på dialog

Även HR-strategen Viktoria Hostetter Stalfors ser stora vinster med att ha en gemensam monter istället för att alla Folktandvårdsorganisationer ska ha var sin station, likt tidigare år.– Hela tandvårdsbranschen har en jätteutmaning i att rekrytera. Vi behöver hitta nya sätt att jobba och det är svårt som enskild aktör, men tillsammans har Folktandvården utrymmet och möjligheterna. Förhoppningsvis blir vår satsning på Swedental en snackis som skapar nyfikenhet och leder till dialog, säger Viktoria.

21 landsting bildar Folktandvården Sverige och under de tre dagarna hoppas Ann och Viktoria att människor möts över gränserna.
– Vi vill trycka på vi-känslan. Alla som arbetar i montern ska känna sig som kollegor och tillsammans ger vi besökarna chans att vara med och skapa framtidens Folktandvård, säger Ann.

Nystart för Folktandvården Sverige

Under året har Folktandvården Sverige fått lite av en nystart, vilket inte bara märks på Swedental. Folktandvården Sverige firar 80 år, har tagit fram en ny logga och förnyat sitt bild- och formspråk. Under året har även den gemensamma satsningen på appen Rocka munnen uppmärksammats.

Gunilla Swanholm, ordförande för Sveriges Folktandvårdsförening sedan september, är förväntansfull inför ett ökat kunskapsutbyte inom Folktandvården.
– Samarbetet i Folktandvården blir allt tätare och det gagnar både våra patienter och vår personal genom att vi lär av varandra. På det sättet blir vi ännu bättre, säger Gunilla.

Det är framförallt två frågor som är i fokus.
– En av våra viktigaste frågor handlar om kompetensförsörjning där vi tillsammans i föreningen arbetar på många plan för att hitta lösningar. En annan stor fråga är hur vi ska bli en tydligare aktör i folkhälsoarbetet. Swedental är en viktig arena för detta, avslutar Gunilla.


Senast uppdaterad: 2018-11-07 09:51