Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

”Att göra skillnad är det bästa som finns”

Annette Carlsson

Annette Carlsson har sedan 1980-talet arbetet inom sjukhustandvården med patienter med funktionsnedsättning. I våras blev hon intervjuad av Reumatikervärlden med anledning av sitt stora engagemang för personer med reumatisk diagnos.– Vissa patientgrupper är extra utsatta och kan jag göra något för dem så gör jag det. Det behövs.

Annette Carlsson är tandhygienist och var på 80-talet med och startade sjukhustandvården i Mölndal. Sedan fem år tillbaka har hon en delad tjänst. Hon arbetar 50 procent på sjukhustandvården med vuxna patienter som har olika typer av diagnoser och funktionsnedsättningar och 50 procent på Mun-H-Center med patienter med sällsynta diagnoser.

– Patienter med funktionsnedsättning har alltid varit en stor del av mitt arbete. Jag kan inte riktigt säga varför det blivit så, men att göra skillnad för och hjälpa människor som behöver det som mest är det bästa som finns, säger Annette Carlsson.

Stort engagemang

En patientgrupp som hon kommit att engagera sig extra för är personer med reumatisk diagnos och med anledning av det blev hon i våras intervjuad av patienttidningen Reumatikervärlden.

– Som alltid är det viktigaste att förebygga att problem uppstår. Många med reumatisk diagnos har svårigheter med att greppa om saker men då finns det hjälpmedel. Man kan till exempel köpa förstorade grepp både till tandborsten, mellanrumsborsten och tandtråden, säger hon.

Annette Carlsson betonar att hon inte är någon expert på området men att hon genom ett samarbete med reumatologen samlat på sig kunskap och erfarenheter.

– Mitt uppdrag var att träffa patienter som gick på dagsjukvården och prata munhälsa med dem. Det blev många samtal om vad man kan göra och vad som fungerar. Det är ganska vanligt att man tror att munnen inte spelar så stor roll, men allt hänger ju ihop, säger Annette.

Vill lyfta patientgruppens behov

Förutom tips på hjälpmedel som kan underlätta för patienterna i den egna munvården tror Annette att det är viktigt att man uppmärksammar den här patientgruppen i tandvården.

– Det är något man behöver lyfta. De här patienterna behöver extra stöd och hjälp, säger hon och fortsätter:

– Många tiger och lider. De har ont i käkarna och har svårt att ligga i behandlingsstolen med öppen mun en längre stund. Jag har träffat patienter som talat om att de måste lägga tandläkartiden på en fredag eftersom de är så slut att de behöver en hel dags vila efter ett besök.

Steg ett är att man är medveten om att patienten kan ha problem säger Annette. Nästa steg är att ställa frågor.

– Det är viktigt att kommunicera under behandlingen. Kolla vad som funkar för patienten och ta pauser. Som behandlare behöver man ibland stöta på och tala om att det är okej att ta en paus. Med de här patienterna funkar det inte att det ska gå fort.

Inom sjukhustandvården jobbar man mycket med behandlingskuddar och det tycker Annette att man borde göra i allmäntandvården också.

– Det betyder så mycket att göra det där lilla extra för patienten. Vår vision är Frisk i munnen hela livet – och det ska gälla alla.

Senast uppdaterad: 2019-08-26 07:50